Nog steeds worden advertenties vaak gemaakt op gevoel. Een productfoto, of toch een sfeerbeeld met een product? Vaak wordt deze keuze gemaakt op basis van ervaring of onderbuikgevoel. Kleine tekstuele of visuele verschillen kunnen de conversie van jouw website of content aanzienlijk vergroten. A/B-testen zijn daarom waardevol om meer uit je bezoekers te halen.
Wat is een A/B-test nou eigenlijk?
Een A/B-test is een splittest waarbij je twee verschillende varianten van bijvoorbeeld een advertentie tegen elkaar test. Deze twee varianten toon je aan (een steekproef van) jouw doelgroep, waar je vervolgens met behulp van data kan bepalen welke van de twee varianten betere resultaten heeft bereikt.
Als voorbeeld zou je wellicht willen testen of kleur een effect heeft op conversieratio. Dan kun je een kleine test doen op de kleur van een button. Je kan je van tevoren afvragen of dit echt een groot effect gaat hebben op het conversiepercentage. Dit artikel van Adobe beschrijft dat het wel degelijk een effect kan hebben. Het veranderen van de kleur (van groen naar rood) had een effect van 21% meer kliks bij de rode button. Voor de rest was het exact dezelfde campagne. Als je op deze manier nog meer veranderingen test door middel van een a/b test kun je de effectiviteit nog veel verder optimaliseren.
Toepasbaarheid van A/B-testen in de praktijk
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het hoeft niet moeilijk te zijn om te beginnen met A/B-testen op je eigen website. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:
Grote kans dat je denkt dat je denkt dat het niet veel uitmaakt welke kleur van de button wordt gebruikt. In het bovenstaande geval gaat het ook daadwerkelijk om een klein verschil, maar een klein verschil in de tekst zorgt soms zelfs voor een aanzienlijke stijging in de conversie.
Meten is weten
Het uitvoeren van A/B-tests is een goede methode om betere beslissingen te nemen over je website en marketingstrategieën. Door varianten te testen en te meten welke het beste presteert, krijg je concrete data die je helpt begrijpen wat wel en niet werkt. Dit voorkomt giswerk en biedt een objectieve basis voor optimalisatie.
Stel je voor dat je een A/B-test uitvoert op de kleur van een call-to-action knop. De ene helft van je bezoekers ziet een groene knop, terwijl de andere helft een rode knop ziet. Door te meten welke knop meer kliks genereert, kun je vaststellen welke kleur effectiever is voor jouw doelgroep. Dit proces helpt niet alleen bij kleine aanpassingen, maar kan ook worden toegepast op verschillende elementen zoals kopteksten, afbeeldingen en landingspagina-indelingen.
Het grote voordeel van A/B-testen is dat je gefundeerde beslissingen kunt nemen gebaseerd op data, in plaats van aannames. Dit leidt tot continue verbetering van je website en marketingcampagnes, waardoor je conversieratio’s kunt verhogen en je bedrijfsdoelen efficiënter kunt bereiken. Vergeet niet, elke kleine verbetering telt en kan op de lange termijn een significante impact hebben op je resultaten. Door regelmatig A/B-tests uit te voeren, blijf je je strategieën verbeteren.
Hoe start ik met A/B-testen?
Om te beginnen is het belangrijk om het doel van je test in je achterhoofd te houden. Wat wil je bijvoorbeeld met een verandering van de buttontekst bereiken? Wil je het conversiepercentage verbeteren, het aantal pagina’s wat mensen bezoeken of de omzet verhogen?
Als je het doel van de A/B-test hebt geformuleerd, dan begin je met het ontwerpen van twee varianten. Het is hierbij essentieel dat er maar één verschil zit tussen de twee varianten. Zodra je de afbeelding en de tekst tegelijkertijd verandert bij een A/B-test, kun je niet meer aantonen welke van de twee voor verschil heeft gezorgd. Je kunt hierbij altijd nog een stap verder meegaan met bijvoorbeeld een A/B/C/D-test:
Het advies is wel om met een simpele A/B-test te beginnen om jouw website, advertentie of content te verbeteren. Als laatste stap is het belangrijk om de resultaten te monitoren en de variant met de beste resultaten door te voeren voor de gehele doelgroep.
Meer weten over A/B-testen? Neem contact op met een van onze adviseurs.