Als je vaak nieuwsbrieven verstuurd dan weet je dat er uitgebreide rapportages worden gemaakt van bijvoorbeeld de ontvangers, de mensen die doorklikken en de doorklikpercentages. Allemaal interessante data om uitspraken te doen over de effectiviteit van een nieuwsbrief. Alleen vaak is het nog interessanter om een stap verder te gaan, wie hebben er nou exact op je berichten geklikt en wat weet je over deze personen? We pakken er een voorbeeld bij van een van onze nieuwsbrieven van Melkveebedrijf.
Welke standaard statistieken kunnen we meten?
Als marketeer wil je een uitspraak doen over hoe effectief een nieuwsbrief of een artikel is geweest. Standaardstatistieken die vaak worden gemeten zijn onder andere het aantal verzonden e-mails, het openingspercentage (Open Rate, OR), het klikpercentage (Click-Through Rate, CTR), en de acceptatie van e-mails (hoeveel e-mails succesvol zijn afgeleverd en niet als spam zijn gemarkeerd). Deze statistieken bieden een overzicht van de algemene prestaties van een nieuwsbrief en helpen marketeers om de betrokkenheid en interesse van de ontvangers te beoordelen. Bovendien kan je ook kijken naar unieke opens, die aangeven hoeveel individuele ontvangers de e-mail hebben geopend, en unieke doorkliks, die bijhouden wie doorklikt naar de website vanuit de e-mail. Deze gegevens zijn cruciaal voor het begrijpen van de effectiviteit van de inhoud en de call-to-actions in de nieuwsbrief.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Wij kijken ook naar de standaardstatistieken om een uitspraak te doen over hoe goed een nieuwsbrief heeft gescoord. Zo hebben we dit voorbeeld van een nieuwsbrief van Melkveebedrijf op 30 januari 2024.
Deze mail is 18.884 verzonden naar onze doelgroep. Hij is bij 18.877 mensen van de doelgroep daadwerkelijk aangekomen. Dit is een mooie acceptatiegraad van 99,8%. Dit getal geeft onze marketeers aan dat de e-mails nauwkeurig zijn gericht en dat de mailingslijst schoon is, met weinig tot geen verouderde of onjuiste gegevens.
Deze specifieke nieuwsbrief is geopend door 6.657 mensen (Openingsratio van 35,3%). Deze groep mensen heeft de nieuwsbrief in de mailbox gehad en heeft gedacht daar wil ik wel meer van weten. Dat geeft ons een goed beeld of de onderwerpregel en de timing klopt met wat de doelgroep verwacht.
Als meest interessante statistiek, heeft deze nieuwsbrief van Melkveebedrijf 2.637 mensen die hebben doorgeklikt op een artikel in de nieuwsbrief. Dat is het resultaat van een tactisch ingezet artikel waar onze doelgroep grote interesse in hebben, namelijk wanneer er mest uitgereden mag worden in 2024.
Dit specifieke artikel heeft ervoor gezorgd dat 1.669 mensen hebben doorgeklikt naar de website om het gehele artikel te lezen.
Vervolgens kunnen we dit ook nog naast de resultaten van de website leggen om nog meer te zeggen over de doelgroep. Zo kunnen we in Google Analytics zien dat er 1.288 weergaven zijn geregistreerd vanuit email. Hier zit al een verschil in tussen hetgeen wat onze mailprovider zegt en onze Google Analytics. Het verschil is te verklaren doordat een deel van het verkeer niet door Google herkend wordt als afkomstig van email. Google heeft het daarom op een andere kanaalgroepering gezet. Inzichten uit Google Analytics laten verder zien dat de mensen van de mailing een gemiddeld betrokkenheidspercentage hadden van 72,14% en een gemiddelde betrokkenheidsduur van 1 minuut en 37 seconden. Betrokkenheid is een belangrijke statistieken die iets kan zeggen over de kwaliteit van je verkeer.
Maar jij wilt toch ook een stap verder?
Welke melkveehouders hebben we bereik en hoe hoeveel melkkoeien hebben zijn dan?
Precies, standaard statistieken van de nieuwsbrief zijn leuk. Ook zijn de aanvullende statistieken van Google Analytics waard toevoegend, maar we willen een stap verder met echt specifieke data. Als je een advertorial hebt ingekocht bij Melkveebedrijf dan wil je toch weten hoeveel melkveehouders je hebt bereikt? Wat voor bedrijven deze melkveehouders hebben? Uit welke provincies ze komen? Als je echt een goede vervolgactie wilt inzetten dan heb je deze specifiekere informatie nodig.
Zoals bijvoorbeeld voor het artikel over “wanneer mag ik mest uitrijden in 2024?” weten we dat deze is gelezen door de doelgroep. Het gemiddeld aantal koeien van de doelgroep was 97 koeien. Van de klikkers waren meer dan 60 bedrijven melkveehouders met 200 of meer stuks melkkoeien. En tenslotte komen de meeste ontvangers afkomstig uit Gelderland, Overijsel en Noord-Brabant.
Hoe specifieker je de doelgroep kan bereiken hoe beter de boodschap aan sluit. Zet daarom de data van Prosu in om je vervolgactie echt kracht te geven. Naast deze kenmerken kunnen wij nog veel meer kenmerken koppelen aan de ontvangers van bijvoorbeeld de nieuwsbrief van Melkveebedrijf.
Ga jij ook een stap verder met data?
Weet je al wat voor een actie je wilt opzetten en welke data je daarvoor nodig hebt of wil je graag geholpen worden. Neem dan contact op met een van onze media-adviseurs. Of maak direct een telling via onze tellingtool: