Het Hoogheemraadschap van Rijnland wil agrariërs in de regio ondersteunen in het nemen van duurzame maatregelen op hun bedrijf. Via Landbouwportaal Rijnland kunnen boeren een gratis coachbezoek aanvragen binnen vier thema’s: erfafspoeling, duurzaam bodembeheer, gewasbeschermingsmiddelen en perceel- en oeverinrichting & beheer. Op basis van het advies van de coach komen boeren in aanmerking voor subsidie. Er zijn subsidies voor maatregelen die niet wettelijk verplicht zijn én die bijdragen aan een goede bodem- en waterkwaliteit.
Om deze boodschap breed te verspreiden onder boeren werd de samenwerking gezocht met Prosu.
Bereik boeren die digitaal minder vaak actief zijn
Een groot deel van de agrarische communicatie verloopt tegenwoordig digitaal, maar daarmee werden nog niet alle agrarische bedrijven bereikt. Het Hoogheemraadschap wilde ook de boeren bereiken die minder actief zijn op online kanalen. Fysieke communicatie bleek daarvoor een effectieve aanvulling.
Met behulp van de agrarische database van Prosu kon er een gerichte mailingcampagne worden opgezet. Boeren uit het vooraf geselecteerde gebied ontvingen een fysiek magazine over Landbouwportaal Rijnland. Hierin konden zij informatie over het gratis coachbezoek, de ervaringen van collega-ondernemers en de subsidiemogelijkheden lezen.
Actuele agrarische data als basis voor effectieve communicatie
De agrarische database van Prosu bevat gedetailleerde en actuele gegevens van meer dan 100.000 boeren in Nederland en België. Denk aan:
- Contactgegevens en bedrijfskenmerken
- Regio, sector en teelten
- Diercategorieën en bedrijfsgrootte
Door slim gebruik te maken van deze data kon het Hoogheemraadschap precies de gewenste doelgroep bereiken. De selectie werd nauwkeurig afgestemd op het Rijnlandse werkgebied.
Klant aan het woord: Dionne van Veen
“We willen de agrarische sector breed bereiken, en juist ook de mensen die minder vaak op digitale kanalen te vinden zijn. De data van Prosu is actueel en was goed bruikbaar voor het verzenden van ons magazine. Een mooie aanvulling op de online kanalen die we inzetten,”
– Dionne van Veen, Hoogheemraadschap van Rijnland
Succesvol agrarisch bereik voor maatschappelijke doel
Dankzij de samenwerking met Prosu wist het Hoogheemraadschap van Rijnland haar doelgroep effectief te bereiken. Zo werd Landbouwportaal Rijnland onder de aandacht gebracht bij een brede groep agrariërs, met als doel betere water- en bodemkwaliteit.
Wil je ook agrariërs in jouw regio of doelgroep gericht bereiken?
Ontdek de kracht van data en neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek over de mogelijkheden.