Agrarisch marktonderzoek
Agrarische marktonderzoek
In een veranderende en concurrerende markt is marktonderzoek onmisbaar voor het succes van jouw bedrijf. Agrarisch marktonderzoek is het proces van het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens over de markt, jouw klanten, en de concurrentie. Het belang van goed marktonderzoek mag niet worden onderschat. In een sector zoals de agrarische markt is het cruciaal om op de hoogte te zijn van trends, klantbehoeften en marktontwikkelingen. Alleen zo kun je als bedrijf relevant blijven en je onderscheiden van de concurrentie.
Het draait allemaal om inzicht: de juiste informatie, op het juiste moment, om strategische beslissingen te nemen. Met diepgaand marktonderzoek kun je gerichte strategieën ontwikkelen die aansluiten bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep, waardoor je concurrentievoordeel wordt vergroot.
Samen met jou zet ons ervaren team van marktonderzoeksspecialisten een project op dat volledig is afgestemd op jouw bedrijfsdoelen. Ons doel is om je te voorzien van waardevolle en relevante informatie, zodat je kunt inspelen op veranderingen.
NPS onderzoek
Net zoals je een mening hebt over andere bedrijven, hebben jouw klanten ook een mening over jouw bedrijven. Daarom is het belangrijk om regelmatig een Net Promoter Score (NPS) uit te voeren. Met dit onderzoek meet je in welke mate klanten jouw bedrijf aan zouden bevelen. Dit wordt gedaan met een eenvoudige vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat u, op en schaal van 0 tot 10, [bedrijf X] zal aanbevelen aan familie, vrienden of collega’s. Op basis van deze vraag worden klanten ingedeeld in drie groepen: Detractors, Passives & Promoters.
Door regelmatig dit type marktonderzoek uit te voeren, krijgen bedrijven een beeld van hoe hun klanten hun producten en diensten ervaren. Dit helpt om trends en veranderingen in klanttevredenheid snel te identificeren en hierop in te spelen voordat problemen groter worden wat een negatief effect heeft op het klantbehoud. Andere redenen om dit onderzoek uit te voeren zijn:
1. Verhogen van klantloyaliteit
Een hoge NPS score duidt op tevreden en loyale klanten die eerder geneigd zijn om het bedrijf aan anderen aan te bevelen. Door consistent NPS onderzoek te doen, kunnen bedrijven gerichte acties ondernemen om de klantervaring te verbeteren, wat leidt tot hogere loyaliteit en meer mond-tot-mondreclame.
2. Kostenbesparing
Het behouden van bestaande klanten is vaak kostenefficiënter dan het aantrekken van nieuwe klanten. Door de NPS scores te verbeteren, kunnen bedrijven de marketingkosten verlagen, aangezien loyale klanten gratis reclame maken door hun positieve ervaringen te delen.
3. Concurrentievoordeel
Bedrijven die consistent hoge NPS scores behalen, onderscheiden zich van hun concurrenten. Ze bouwen een sterke reputatie op en trekken hierdoor niet alleen meer klanten aan, maar behouden ook hun bestaande klanten beter.
Naamsbekendheid- en imago onderzoek
Naast marktonderzoek is het begrijpen van de perceptie van jouw merk in de markt van cruciaal belang. Naamsbekendheid en imago-onderzoek helpen je inzicht te krijgen in hoe jouw merk wordt waargenomen door de doelgroep en hoe bekend jouw merk is binnen de agrarische sector. Deze onderzoeken geven antwoord op vragen als: Hoe goed kennen potentiële klanten jouw merk? Welke associaties hebben zij met jouw bedrijf? En hoe verschilt jouw imago van dat van concurrenten?
Met gerichte onderzoeken naar naamsbekendheid en imago helpen wij je niet alleen om te meten waar je nu staat, maar ook om te identificeren welke aspecten van jouw merk versterkt kunnen worden. Of het nu gaat om het verbeteren van je merkbekendheid, het versterken van je reputatie, of het aanpassen van je merkstrategie. Wij zorgen voor de inzichten die je nodig hebt om jouw merk verder te laten groeien. Dit kan goed gecombineerd worden met een online advertentiecampagne waarin verschillende marketinguitingen worden ingezet. Hierbij kunnen wij ondersteunen om na afloop te meten wat het effect hiervan is geweest op de naamsbekendheid van het merk of product.