Agrarisch marktonderzoek – NPS
NPS onderzoek
Net zoals je een mening hebt over andere bedrijven, hebben jouw klanten ook een mening over jouw bedrijven. Daarom is het belangrijk om regelmatig een Net Promoter Score (NPS) uit te voeren. Met dit onderzoek meet je in welke mate klanten jouw bedrijf aan zouden bevelen. Dit wordt gedaan met een eenvoudige vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat u, op en schaal van 0 tot 10, [bedrijf X] zal aanbevelen aan familie, vrienden of collega’s. Op basis van deze vraag worden klanten ingedeeld in drie groepen: Detractors, Passives & Promoters.
Door regelmatig dit type marktonderzoek uit te voeren, krijg je een beeld van hoe hun klanten hun producten en diensten ervaren. Dit helpt om trends en veranderingen in klanttevredenheid snel te identificeren en hierop in te spelen voordat problemen groter worden wat een negatief effect heeft op het klantbehoud.
Voordelen uitvoeren NPS-onderzoek
1. Verhogen van klantloyaliteit
Een hoge NPS score duidt op tevreden en loyale klanten die eerder geneigd zijn om het bedrijf aan anderen aan te bevelen. Door consistent NPS onderzoek te doen, kunnen bedrijven gerichte acties ondernemen om de klantervaring te verbeteren, wat leidt tot hogere loyaliteit en meer mond-tot-mondreclame.
2. Kostenbesparing
Het behouden van bestaande klanten is vaak kostenefficiënter dan het aantrekken van nieuwe klanten. Door de NPS scores te verbeteren, kunnen bedrijven de marketingkosten verlagen, aangezien loyale klanten gratis reclame maken door hun positieve ervaringen te delen.
3. Concurrentievoordeel
Bedrijven die consistent hoge NPS scores behalen, onderscheiden zich van hun concurrenten. Ze bouwen een sterke reputatie op en trekken hierdoor niet alleen meer klanten aan, maar behouden ook hun bestaande klanten beter.
NPS-actiepakketten
Het einde van het jaar biedt de perfecte kans om terug te blikken en klantinzichten te verzamelen over het afgelopen jaar. Pak dit moment om te evalueren wat goed ging en waar verbeterpunten liggen. Met deze input kun je nog betere plannen maken voor 2025 en bepalen waar de focus op moet komen te liggen. Ontdek onze speciale NPS-actiepakketten en zet de eerste stap om inzicht te krijgen ineen hogere klanttevredenheid en -loyaliteit.
NPS-Basis (€1.000)
- Standaard NPS-vragen
- 75 unieke klantmeningen
- Inzicht in wat klanten over jouw bedrijf denken
- Dataset met de resultaten
- Adviesrapport
NPS-Plus (€1.250)
- Standaard NPS-vragen
- 100 unieke klantmeningen
- Inzicht in wat klanten over jouw bedrijf denken
- Dataset met de resultaten
- Adviesrapport
- Eén extra verdiepende vraag
NPS-Premium (€1.500)
- Standaard NPS-vragen
- 125 unieke klantmeningen
- Inzicht in wat klanten over jouw bedrijf denken
- Dataset met de resultaten
- Adviesrapport
- Twee extra verdiepende vragen
- Onderscheid in doelgroep / regio
Klaar om een NPS-project te starten?
Edward Rook
Accountmanager