Naamsbekendheid en imago-onderzoek
Naamsbekendheid en imago-onderzoek in de agrarische sector
Wil je weten hoe jouw agrarisch merk wordt gezien door klanten, leveranciers en andere stakeholders? Met een naamsbekendheid en imago-onderzoek van Prosu krijg je heldere inzichten in jouw merkpositie en concrete acties waarmee je de reputatie kunt versterken. Zo maak je gerichte keuzes in marketing, branding en positionering – gebaseerd op feiten en niet alleen maar op gevoel.
De keuze voor een samenwerking met Prosu werd gemaakt vanwege hun expertise in de agrarische sector en de succesvolle ervaring uit het verleden. Inez Sinia (Eurofins): “Jullie zijn bekend met de agrarische sector, dat is een pré”.
Waarom is imago-onderzoek belangrijk?
Jouw imago bepaalt hoe (potentiële) klanten jouw merk ervaren – of ze jou zien als betrouwbaar, innovatief of juist traditioneel en afstandelijk. Die merkperceptie heeft directe invloed op:
- Klantkeuze: agrariërs kiezen sneller voor merken waar ze vertrouwen in hebben.
- Klantloyaliteit: een positief imago zorgt voor herhaalaankopen en aanbevelingen.
- Marktpositie: inzicht in je imago ten opzichte van concurrenten maakt strategische keuzes makkelijker.
- Communicatiestrategie: je kunt gerichter inspelen op wat klanten belangrijk vinden en hoe jij je wilt positioneren.
Imago-onderzoek geeft je grip op de subjectieve kant van je merk, met harde data. Je voorkomt aannames en maakt onderbouwde keuzes in marketing, positionering en productontwikkeling.

Wat meten wij in een naamsbekendheid en imago-onderzoek
In dit onderzoek combineren we inzichten over de zichtbaarheid en het beeld van jouw merk binnen de agrarische sector. We meten onder andere:
- Spontane en geholpen naamsbekendheid: herkennen respondenten jouw merk zonder of met hulp?
- Merkassociaties: welke woorden en eigenschappen koppelen agrariërs aan jouw merk?
- Imago-vragen: hoe scoor je op betrouwbaarheid, innovatie, klantgerichtheid, duurzaamheid of andere kwaliteiten?
- Vergelijking met concurrenten: waar sta je ten opzichte van andere aanbieders?
- Veranderingen in tijd: hoe ontwikkelt je merkperceptie zich door campagnes of marktontwikkelingen?
Deze metingen je een goed beeld van hoe jouw merk presteert op herkenning en waardering binnen de agrarische markt. Je komt er niet alleen achter of je merk wel zichtbaar genoeg is maar ook of je merk wel uitstraalt wat jij wilt dat het merk uitstraalt.
Onze aanpak stap voor stap
Onze aanpak is praktisch, doelgericht en volledig afgestemd op de agrarische doelgroep:

Waarom is dit onderzoek in de agrarische sector geschikt?
Dit onderzoek is bedoeld voor alle organisaties die actief zijn in of toeleveren aan de agrarische sector en inzicht willen in hun merkpositie. Het richt zich niet alleen op agrarische leveranciers en producenten in de landbouw, maar ook marketing- en communicatieteams binnen de agribusiness en organisaties die overwegen te herpositioneren of te rebranden kunnen waardevolle inzichten halen uit dit onderzoek. Of je nu nationaal opereert of actief bent in een specifieke niche, dit onderzoek biedt helderheid over hoe jouw merk wordt waargenomen.

Wat levert het op?
Een naamsbekendheid en imago-onderzoek bij Prosu levert niet alleen cijfers op, maar ook een plan voor actie. Je ontvangt:
- Een helder overzicht van je merkherkenning en -perceptie
- Inzicht in sterke en zwakke punten van je merk
- Vergelijking met concurrenten in de markt
- Praktische aanbevelingen voor branding en communicatie


Waarom kiezen voor Prosu?
Klaar om je merkpositie in kaart te brengen?
Wil je weten hoe jouw merk wordt gezien – en hoe je dat beeld kunt versterken? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Samen zorgen we dat jouw merk beter gevonden én begrepen wordt in de agrarische markt.